A Photography’s potentiality:  Chao ad Ordo ad Chao

             Μια δυνατότητα της Φωτογραφίας: Χάος, μετά την Τάξη, μετά το Χάος

 

Συζητείστε εξαιρετικές φωτογραφικές εργασίες, παράξτε επιμελημένες φωτογραφίες, μοιραστείτε τις σκέψεις σας, εξελιχτείτε ως δημιουργός/θεατής.

 

H ομάδα συνεργατών του οργανισμού PRES προσκαλεί όσους θέλουν να λάβουν μέρος σε ένα εργαστήριο διερεύνησης των κόσμων –άμα τη εμφανίσει τους- διαμέσου της Φωτογραφίας, στον φιλόξενο, ζεστό χώρο της Συνθετικής Αυτογνωσίας.

 

Το εργαστήριο  αυτό εξετάζει τον ισχυρισμό πως  εξαιρετικής αξίας ζητούμενο σε μια Φωτογραφία είναι η δημιουργία ενός νέου –ιδανικά και ενδιαφέροντος- χαοτικού σύμπαντος (chao novus), το οποίο επιπλέον να μπορεί να αφήνει την εντύπωση πως είναι προσεγγίσιμο (notumque erat). Ερευνά το πως ένα τέτοιο δημιουργείται, εξετάζοντας συναντιληπτικά και εξελίσσοντας οπτικά την τάξη (ordo) στην οποία περιόρισε και εναπόθεσε μέσα στο καρέ ο Φωτογράφος τον χαοτικό κόσμο (chao) μπροστά από τον φακό της μηχανής του.

Σκοπός του μηνύματος που παράγει η φωτογραφία διαφόρων ειδών –διαφημιστική, φωτοειδησεογραφική, φυσιοδιφική, τουριστική κ.α.- είναι συνήθως να γίνει διακριτό και καθαρά επικοινωνήσιμο κάτι (που ανήκει είτε στον δημιουργό ή την αναπαριστάμενη σκηνή)˙ να επιφέρει δηλαδή μια τάξη, στο χάος που μας περιβάλλει. Οι δυνατότητες ωστόσο του Φωτογραφικού μέσου δεν σταματούν εκεί. Μάλιστα φαίνεται πως αποκτά ιδιαίτερη αξία όταν υπερβαίνουν τις μονοσήμαντες προσλήψεις που χαρίζει η τάξη. Ότι περικλείεται σε μια φωτογραφία μπορεί –με κατάλληλο χειρισμό ή και αδιαμεσολάβητα-  να εκλάβει μια νέα μορφή -   επαναδομημένη/εμπλουτισμένη- της τάξης που την κυβερνούσε, πληροφορώντας/διαφοροποιώντας/μεταμορφώνοντάς την σε ένα νέο σύμπαν προς ανακάλυψη και συνδιαλλαγή.

Για να συμβεί αυτή η μετάβαση από το χάος του κόσμου στην τάξη του καρέ και από εκεί σ’ ένα ενδιαφέρον, προσεγγίσιμο, χάος ενός νέου καρέ, το εργαστήριο αυτό θα στοχαστεί πάνω στο πως μπορεί να συνεισφέρει η θεωρία της «δημιουργικής καταστροφής» -αλλιώς εκφρασμένη ως «τάξη μετά το χάος»- ως δυνητικό εργαλείο παραγωγής φωτογραφικών εικόνων που να επεκτείνουν το μήνυμα, δίχως να το εξαφανίζουν.

Η φιλοσοφία της δημιουργικής καταστροφής (schöpferische Zerstörung) του J. Shcumpeter –αρχικά προτεινόμενη ως μέθοδος οικονομικής ανάκαμψης, κυρίως μέσω αλλαγής τεχνολογικού εξοπλισμού-  προάγει την θυελλώδη ισοπέδωση των κανόνων που διέπουν την παραγωγή, προς χάριν της δημιουργίας νέου προιόντος. Στα κανάλια παραγωγής, προώθησης και κατανάλωσης φωτογραφικών εικόνων -περιοδικά, μέσα, αίθουσες τέχνης, βιβλία, διαφημιστικές καμπάνιες κ.α.- είναι εξίσου ζητούμενο η πληροφόρηση –σε όρους V. Flusser- της φωτογραφικής εικόνας, προς δημιουργία συνθηκών έλξης της: «μια νέα και ενδιαφέρουσα οπτική πρόταση». Ο κίνδυνος –ή  γοητεία στην άλλη του όψη- που ελλοχεύει αντιληπτικά για τους δημιουργούς και τους θεατές είναι η παραγωγή ενός Χάους -αν όχι απροσπέλαστου,  τότε τουλάχιστον μη  πλοηγήσιμης ρότας.

«Τι οφείλει να μείνει, τι να φύγει, τι να αλλάξει, ύστερα από την κατάκτηση μιας φρόνιμης –εξημερωμένης σε όρους R. Barthes- τάξης, για να επιτευχθεί ένα ωφέλιμο, προσεγγίσιμο Χάος»?  διερωτάται πρακτικά και φιλοδοξεί να αποδώσει οπτικά, αυτό το εργαστήριο. Μέσα από 10 αυτοτελείς θεματικά, μα αλληλουποστηριζόμενες, συναντήσεις,  εξετάζει μερικά στοιχεία και ανιχνεύει δυνητικά άλλα, που επιδρούν στην παραγωγή φωτογραφικών εικόνων οι οποίες φιλοξενούν/προσκαλούν σε ένα εύπλαστο Χάος. Αναλύοντας συναφή, με τα υπό διερεύνηση στοιχεία, παραδείγματα φωτογραφικών εργασιών από τη διεθνή πρακτική, επιλεγμένα τόσο από τον εισηγητή όσο και από όσες/ους συμμετέχουν μα και θέτοντας σε συζήτηση στην ομάδα τρόπους προσέγγισης ή φωτογραφίες που παρήγαγαν οι ίδιοι/ες, κατατίθενται εικόνες και σκέψεις που εξελίσσουν την ομάδα, συνεισφέροντας παράλληλα στο φωτογραφικό μέσο.

Επισκέπτες ερευνητές από πεδία των ανθρωπιστικών επιστημών θα προσκληθούν στο εργαστήριο να καταθέσουν τη γνώμη τους για τις υπο διερεύνηση 10 θεματικές.

Το αποτέλεσμα που θα παραχθεί δύναται να κινητοποιήσει την ομάδα και να ορίσει ανάλογα με αυτό, μετά το πέρας του εργαστηρίου, την μορφή επικοινωνίας του με το κοινό.

 

 

Αριθμός συμμετεχόντων: 8 minimum, 12 maximum

Χρόνος συναντήσεων 09¨00-11¨00, πρωινά Σάββάτου (Οκτ: 27, Νοε: 3, 10,17,24. Δεκ: 1, 8, 15, Ιαν: 12. 19)

Αριθμός συναντήσεων: 10

Κόστος συμμετοχής: 180 + ΦΠΑ

Αναγκαίος εξοπλισμός που θα πρέπει να έχει στη διάθεσή του κάθε συμμετέχων: φωτογραφική συσκευή (camera, tablet, mobile phone)

Χώρος διεξαγωγής workshop:  Συνθετική Αυτογνωσία evysyrou.gr  (Μυκηνών 11, Κεραμεικός)

Δηλώσεις συμμετοχής: συμπλήρωση φόρμας, παρακάτω εδώ, έως  26 Οκτ 2018

Πληροφορίες / διευκρινίσεις: info@pres.org.gr

Διεκπεραίωση δράσης: συνεργάτες του οργανισμού PRES - εκπαιδευτικός υπεύθυνος & βασικός εισηγητής, ο  Vasileios Kantas.

 

Ο Βασίλης Κάντας έχει σπουδές Φωτογραφίας (BA, PhD) Κριτικής Θεωρίας (MA) και Εκπαίδευσης (PGCert). Διδάσκει το εξ’ αποστάσεως πρόγραμμα «Φωτογραφία: Θεωρητικές προσεγγίσεις & προσωπικό ύφος» στο ΕΚΠΑ. Σχεδιάζει και παραδίδει σεμινάρια που αφορούν την παραγωγή φωτογραφικών έργων. Έχει εργασθεί ως λέκτορας Φωτογραφίας (Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, London South Bank University, London College of Communication), επιμορφωτής σεμιναρίων περί Επικοινωνίας της Εικόνας (Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) εκπαιδευτής Φωτογραφίας (ΔΙΕΚ Κηφισιάς & Χαιδαρίου), σε studios διαφημιστικής εικόνας κ.α. Εκθέτει το έργο του από το 2001.  https://gr.linkedin.com/in/vasileioskantas

Φόρμα συμμετοχής

Ονοματεπώνυμο (Υποχρεωτικό)

Email (Υποχρεωτικό)

Τηλέφωνο (Υποχρεωτικό)

Σχόλια